HTML

Zabálda, ahol bemutatunk a multiknak...

A Zabálda blog célja, hogy azokat az ételeket, amit csak étteremben kapsz meg, elkészíthesd otthon is! Hamburger, gyros, pizza, kínai, amit csak szemed és szád kívánhat! Kérdésed van, de nem akarsz kommentezni? Netán saját recepted? Írj a zabalda2009@gmail.com -ra!

Friss topikok

  • Hooshee: Sirály. Azért próbáljuk meg az eredeti célt is fenntartani, mármint "védett" ételek minél közelebb... (2010.01.26. 15:54) Re-born
  • Hooshee: Nem tudok szavazni, úgy jön fel a szavazás, mintha már megtettem volna... (2009.12.14. 23:50) The End
  • Hooshee: Sikerült már állást szerezni? Következő post? :) (2009.11.18. 11:39) Lángos a Zabáldából
  • Zabaman: @vackorbanshee: ugyanaz? melyik/milyen ugyanaz?:) (2009.10.25. 14:34) Re és akció
  • egandi: Megcsináltam a sajtburgert, én nagy hamburger imádó vagyok :) Az íze tényleg hasonlított valamenny... (2009.10.15. 18:17) Mcdonald's sajtburger házilag

Linkblog

Gyros Zabaman konyhájából

2009.09.20. 15:22 :: Zabaman

A következő zabálnivalónk a gyros, házilag.

Az, hogy normális gyrost csak nagyon kevés helyen lehet kapni, mondjuk úgy, elszomorító. Viszont szart aztán bőségesen találhat bárki. Kajakra nem értem, hogy ezek a "szakácsok" mégis kit akarnak átvágni? Fogják a húst, sózzák, borsozzák, jobb esetben egy zacskó fűszerkeveréket rászórnak tíz kiló húsra, telenyomják hagymával és káposztával a tányért, hogy sok helyet foglaljon, valamint olcsó, aztán eheted. Természetesen sertéshús, vagy valami vegyes vacak. Bleee. Az ilyen inkább menjen el utcát seperni, de semmiképp se csináljon ételt.

Aztán van persze a másik oldal is, akik tényleg jó gyrosokat csinálnak, de sajna kevesen. Jobb helyeken választhatsz, hogy milyen húst kérsz, néhol még bárány is van. Na ilyen helyeken érdemes enni, mert nem csalódik az ember. Érdekes kivételt képez, más kategóriában a Döner. Legalábbis a debreceni. Nagyon jó kaját csinálnak, sertésből, amiért annyira nem rajongok, de itt észre sem veszem. 1000-szer eszem inkább itt, mint más gyrosnak nevezett szennyet árusító helyen.

Mivel gondolom a többségnek nincs gyros sütője otthon, ezért serpenyőben készítjük el.

Szinte minden fűszergyártó cégnek van saját keveréke. Nemtom mi alapján állítják össze ezeket, de a nagytöbbségnek köze sincs ahhoz az ízvilághoz, amiről itt szó lesz.

 

Hozzávalók:

0.8-1 kg hús. Tetszés szerint választható, én a pulykára vagy csirkére szavazok.

Zöldségek. Paradicsom, paprika, uborka, hagyma, jégsaláta, meg amit esetleg szerettek.

Natúr joghurt

Fűszerek. Oregánó, kakukkfű, bazsalikom, paprika őrlemény, fokhagyma, fokhagyma granulátum, bors, chili, Knorr gyros fűszerkeverék.

Parenyica sajt.

 

Készítsük el a fűszerkeverékünket! Fogjunk egy lezárható mikrós ételhordó edényt, szórjuk bele a Knorr keveréket. Tegyünk hozzá 3 kávéskanál oregánót, 2 kk kakukkfüvet, fél kk bazsalikomot, 2 kk fokhagyma granulátumot, fél kk borsot,negyed kk, paprika őrleményt,  negyed kk chilit(elhagyható). Tegyük vissza a tetejét az ételhordónak, és rázzuk össze mint az állat. Ezzel kész vagyunk, tegyük le.

Vágjuk fel a húst! Vágódeszkára tesszük a lehetőleg nem fagyasztott pulyka vagy csirkemellet. Egyik oldalról a másikra haladva 1cm-es szeleteket vágunk, majd a szeleteket elfektetjük és vékony csíkokat szelünk le. Ügyeljünk, hogy egyformák legyenek. Persze az inas, véres részeket adjuk a kutyának, vagy felőlem meg is ehetitek. Ha kész van, akkor egy tálban összekeverjük a fűszerünkkel. Nem egyszerre toljuk rá az összeset, hanem szórunk a tetejére egy keveset, begyúrjuk, forgatjuk, megint szórunk... Hagyjuk állni legalább egy órát. Ha tovább szeretnénk, nem árt betenni a hűtőbe.

Amíg a hús pácolódik, megcsinálhatjuk az öntetet. A natúr joghurtot egy tálba tesszük, öntünk rá fél deci tejet. Nyomunk bele 1 gerezd fokhagymát, 1 kk granulátumot, 1 kk kakukkfüvet, 1.5 kk oregánót, és ha esetleg van akkor fél zöldfűszeres keveréket. Összekeverjük csomómentesre, megkóstoljuk. Ha ízlik akkor kész, ha nem, akkor próbálkozunk tovább, ha túlfűszereztük menjen bele egy kevés tej, de ne hígítsuk túl. Ezt én is mindig érzésre csinálom, mert úgy jó. Ha akarunk rakhatunk bele csípőset. Mehet a hűtőbe.

A zöldségekkel sok dolgunk nincs, mindet felkockázzuk, lightosan sózzuk, összekeverjük. Nálam a paradicsom szokott dominálni.

Előveszünk egy sütésre alkalmas lábast, serpenyőt. Dobunk bele két evőkanál margarint és alágyújtunk takarékon, vagy ha az nagyon gyenge, akkor kicsit feljebb. Ha már kezd olvadni a margarin, beletesszük a húst, majd szétterítjük. Sütögetjük szép csendesen, közben, ha elfogyott, adagolunk még margarint. Időnként megkóstoljuk. Amikor már nem nyers, vagy rágós, hanem átsült akkor maxra vesszük a gázt és lepirítjuk. Nem szétégetjük, pirítjuk. Meg is volnánk.

Tálaláshoz én a következő elrendezést javaslom: a tál felét elárasztjuk sültkrumplival, a maradék részt pedig kettéosztjuk a hús és zöldségek közt félúton. Teszünk rá öntetet, reszelt sajtot és nekiállunk zabálni! Ha valaki pitát szeretne, akkor nincs mese, vennie kell. A nagyobb áruházakban semmiképp se. Inkább péknél, de a legbiztosabb, ha bemész egy gyrososhoz, és kérsz tőle. Max egy százasért ad.

Normális képet google-n nem találtam. A sajátot meg nem tudom lefényképezni, mert beszart a fényképezőm. Ha képet akartok adjatok egy gépet! ;)

 

Zabaman

160 komment

Címkék: gyros házilag gyros recept gyrps fűszer

A bejegyzés trackback címe:

https://zabalda.blog.hu/api/trackback/id/tr561394706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leeroy of SMV Design 2009.09.23. 21:37:48

@Kyrae: Huhú, most hogy mondod a Déli mellett lévőt, ott sikerült nekem is kajálni egyszer, és tényleg ütős volt! Ezek szerint nem megszűnt, csak elköltözött.

Nyers Fa 2009.09.23. 21:38:43

A gyros és a döner kebab nem ugyanaz.
A gyros-t csirkéből vsgy sertésből készítik, a görögök is! Csak a húst takarja a név, a köret akármi lehet.
A "döner kebab" török kaja, kétféle húsból, az egyik mindenképpen darált. Kb 50 éve létezik. A 70-es években, a török vendégmunkások nyitották az első boltokat németországban. A zöldség, stb. a németek miatt került mellé.

Állítólag kebabsütőt magyarországon nem lehet nyitni, mert nagyon füstös. (egy török gyrosos mondta, mikor megkérdeztem miért nem kebabot árul.

StZ 2009.09.23. 21:45:06

Siófok petőfi sétány vége (asszem matróz)... az a legjobb. Amúgy a moszkván a meki melletti gyros-os is egész jó...

want2 2009.09.23. 21:49:15

Klassz egyébként, hogy a kommentekben ajánlások vannak, még-még-még (külön öröm, hogy debreceni címet említettél)! Alig várom, hogy kipróbáljam az általad leírt recepteket.

Nyers Fa 2009.09.23. 21:50:27

Lemaradt!

SAJT egyikbe sem kell.

A Dplaza-ban tényleg finom, van bárányból is. Az kebab étterem.

flamer 2009.09.23. 21:50:44

@Jacques de Molay: Amit vékony tésztába csavarnak, az a dürüm kebab. Egyébként láttam már Bécsben is csirkekebabot (egy helyen, és ott is opcionális volt, mellette ott forgott a birka).

Egyébként honnan ismered ennyire a török konyhát?

bolomba (törölt) 2009.09.23. 21:55:04

@mikmaq: most miert?! o igy szeretei, neki ez jon be. izlesrol vitatkozni…

Skyblue 2009.09.23. 21:59:44

Sziasztok!

Nem tisztem eldönteni, hogy melyik budapesti, vagy magyarországi gyros-os a legjobb (összehasonlítási alapom persze van, hizsen voltam párszor Görögországban, ahol gyakorlatilag minden nap azt ettünk), de szerény véleményem szerint (is) a Pünkösfürdői strand bejáratával szemben levő Gyradiko a Királyok utján. Elég sokszor eszem ott (mondjuk az óbudai Auchan mellet lakom, tudom úgy könnyű... :)), a közvetlen mellette levő suliba jártam négy évet, ahol történetesen görög származású tanárnőm volt, akivel mai is többször összefutok, és ő is megerősítette, hogy görögök a tulajok, és például a hagymát közvetlen Görögországból hozzák. Szóval számomra a Gyradiko a No. 1.
Egyszer anyukám, amikor ott vásárolt hallotta, ahogy a főnökasszony érdekes történeteket mesélt egyes alkalmi kuncsaftjairól (akiknek nyílván lövésük nincsen milyen a valódi gyros). Ilyenek voltak, hogy:
- Nyugodtam vágja félbe!
- Micsodát?
- A kiflit! Miért nem abban adják?

meghogy "Gombát ne tegyen bele!".

Édes istenem... Amilyen dolgokat árulnak gyros címen... Lassan a spenót tükörtojással is ezen a néven fog futni...

Nyers Fa 2009.09.23. 22:05:29

@Jacques de Molay:

Montenegróban ettem kebabot egy kis töröknél. Városon kívül, turisták által ritkán látogatott részen.

Mondtam neki, hogy "mit paprika", rögtön megkérdezte mádzsár vagy? Nagyon jó, és erős lett. (zsebes pitában adta)

anyahajókabinajtóhajtogató 2009.09.23. 22:06:46

ASPROVALTA, TO ETEKI GYORSKAJÁLDA!
Ott a legjobb!

A magyar iwiwen külön rajongói vannak...

Jacques de Molay 2009.09.23. 22:06:48

@flamer: nevezzük hobbinak :-)

Igazából a krétai konyhát ismerem behatóbban, a többi mediterrán és kisázsiai vonalat kevésbé, de mondjuk úgy, hogy jobban, mint az átlag. A nevem melletti blog (garum.blog.hu) az részben erről szól.

A dürüm kebab szerintem a felhasznált lisztre vonatkozik (durum-liszt). És való igaz, hogy sok változata van a használható pitáknak, de a magyaros, levágom a tetejét, ketté nyitom, mint egy pénztárcát és megtöltöm jellegű "pita" máshol nem divat. Nevezzük hungarikumnak?

Jacques de Molay 2009.09.23. 22:07:38

@Nyers Fa: akkor lehet, hogy van máshol is zsebes pita, én még nem láttam.

CPL 2009.09.23. 22:14:56

A kötözködő részt azt előttem megtették jónéhányan, nagyrészt egyet is tudok érteni, de valami kimaradt: serpenyőben?

Pont a sütési mód veszik el, hiába párolod, utána pirítod. Tapasztalataim szerint az állványos-pörgős hatást a legjobban a következő módon lehet reprodukálni otthon: Elektromos Minigrill!

Nekem még az NDK, békebeli fajta van, de nem nagy beruházás egy új darab se, 10e környékén már lehet kapni. A bután nagy elektromos fűtőszál majdnem ugyanazt az állagot tudja produkálni, mint az "éttermi" fajta, ha kellően vékonyra darabolod a húst.

Egy nagyobb lakománál sajna időigényes, de megéri elszöszölni vele

L2007 2009.09.23. 22:23:44

@Nyers Fa: "A gyros-t csirkéből vsgy sertésből készítik, a görögök is!"

Persze. A nyaralóhelyeken. Annak, aki megveszi.
Gulyáslevest is lehet bármiből csinálni: www.tutireceptek.hu/szegedi-csirkegulyas
Ugye, azt azért nem kell magyaráznom, hogy gulyást csak marhából? :-)

flamer 2009.09.23. 22:24:08

@Jacques de Molay: A mindentudó Wikipedia szerint a dürüm azt jelenti, hogy tekercs ( http://en.wikipedia.org/wiki/Dürüm ).

Jacques de Molay 2009.09.23. 22:25:12

@flamer: na, akkor ma is tanultam valamit :-)

Jacques de Molay 2009.09.23. 22:26:19

@Jacques de Molay: azt kihagytam: a szufláki jellemzően disznóból van.

Nyers Fa 2009.09.23. 22:26:25

@CPL: Én 2db ruszki grillsütőt vágtam haza.
Én az oldalára állítottam. 3 sütést bír ki, mert teljesen telefolyik olajjal.
Most, nagyon ritkán, a gázgrilles tűzhelyünkben szoktam csinálni. Azt nem tudom oldalára fordítani.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2009.09.23. 22:31:03

@Jacques de Molay: görögül jaurti a neve.

a szuvlakihoz meg némi oregánó javallt. meg szalmakrumpli. mellé egy mithosz, utána egy galaktoboureko, végül egy cipuróval szétcsapatni.

puzzola007 2009.09.23. 22:34:36

Göttingen: Christophorusweg - Theodor-Heuss-Strasse - sarok. A Penny Markt mellett. Több év és többszáz németországi mintavétel alapján. (Ha valakinek erre visz az útja és szereti a finom dőnereket tesztelni, akkor ne hagyja ki.)

Jacques de Molay 2009.09.23. 22:35:00

@borzash: a jaurti az a joghurt görögül, nem a szűrt (románul is iaurt).

Nyers Fa 2009.09.23. 22:36:04

@L2007: Pedig ebből csinálják. A túristák által kevésbé látogatott helyeken ált. csak csirkéből. Tapasztald meg, milyen nehéz nagyrészt görögök által lakott helyen rendes gyrost kapni. Pitájuk általában nincs is. Nem az ő ételük.

terran 2009.09.23. 22:39:08

A legjobb gyros a pünkösdfürdői stranddal szemben van, Békásmegyer határán. Római teniszakadémiától 200 méter.

Nyers Fa 2009.09.23. 22:43:42

@L2007: Csak marhából!
És csak bográcsban, fával tüzelve. Télen ezért csak akkor csinálok, ha van vállalkozó szellemű társaság, aki hajlandó fagyoskodni.

abszint86 2009.09.23. 22:45:25

Kipróbálom már ezt a pünkösdfürdői stranddal szembenit, mert már vagy tízen írtátok, hogy nagyon jó. És drágább is?

terran 2009.09.23. 22:47:50

@abszint86:
Hát elég drága, asszem 600 v 650 pitában, és 1100 egy tál, de még így is megéri.
Iszonyat jó, én tök csóró vagyok de szoktam ott enni, megéri.

lifelike 2009.09.23. 22:52:13

tzatziki??? az hol marad? ha van ontet csak bele kene reszelni a kigyoubit

fingerbangs 2009.09.23. 22:53:06

tetszik a blog otlete, de ez gyrosnak nagyon gyenge
sry

abszint86 2009.09.23. 22:55:01

@terran: hát máshol sem olcsóbb, ahol viszonylag normálisabb

a nyugati aluljáróba azért elég vicces gyrosznak nevezni, amit ott adnak

alfaprimo · http://voidminds.freeblog.hu/ 2009.09.23. 23:13:13

@StZ: szintén, siófok de nem a sétány hanem ott a szinművészeti suli mellet a közelben , vagy milyen iskola az. annyira nagyszerű a papír vékony hús és a kockára vágott zöldségek.

egyébként falnak rohanok az egész paradicsomoktól meg a z óriás hagymáktól...

FeroxX 2009.09.23. 23:23:19

iskolai büfénkbe van gyros-os és ummmmmm, isteni ! és úgy megpakolja meg akkora pitában mint még anno 6-7 éve midnenhol ! (azóta ugye drasztikusan csökkentek a pita méretek) és mindössze 520 ért ami ma már 'közép-olcsonak' számít kb. ! ja és még hitelt is ad a büfést mert jófej :D

portsider 2009.09.23. 23:27:26

Ha jól látom, a Gyradiko este 11-ig van nyitva. Giroszt mindig lehet kapni? Potyára nem burcsáznék ki Békásra.

Iustizmord 2009.09.23. 23:38:20

@borzash: a védekezés ment volna ennyire szombaton... :o)))

Iustizmord 2009.09.23. 23:44:38

én viszonylag sokat eszem a Szeráj nevű (igen jól menő) helyen a SztIstván krt-on (szemben a Vígszinházzal). sok összehasonlítási alapom nem van de amit ott adnak gyros / döner név alatt, szvsz teljesen korrekt.

persze ha úgy tesszük fel a kérdést hogy milyen az igazi gyros / döner, akkor előbb döntsük el hogy a szeged vagy a bajai halászlé az "igazi(bb)". ha az megvan, ebben is dönthetünk.

JoeHorseDick · http://kifordultvilag.blog.hu 2009.09.24. 00:06:47

@Iustizmord: Isztambulban csak borjúhús, paradicsom, uborkaszelet és joghurt kerül bele, lepénybe csavarva.

daiquiri 2009.09.24. 00:07:55

en Gorogorszagban elek, es dolgoztam is gyrososnal egy rovidebb ideig (csinalnom is kellett eleg sokat).
Nem akarom bantani a cikk irojat, mert igaza van abban, hogy Pesten nem lehet gyrost kapni, de a cikkben szereplo recept sincs vele koszono viszonyban sem. Sajt?? Tejjel kevert joghurt?? (a gorog naturjoghurt amibol a tzatziki keszul, eleve SOKKAL surubb mint a magyar, a magyar joghurtbol inkabb ki szokas paszirozni a vizet, nemhogy meg higitani). Pitat magyar gyrosostol? Koze nincs a rendes pitahoz amit otthon adnak, felbevagott piskotaszeru genyo, amit erszenyszeruen szetnyitnak (LOL) es ugy toltik bele a cuccot szinte mindenhol.
Eselytelen otthon rendes gyrost talalni barhol is sajnos.

buntus 2009.09.24. 00:08:25

hát, én itt eszem , amikor csak kedvem telik,
alkarnyi a dürüm, és 3,20 ba kerül.

www.babos-dresden.de/speisen2.html

Perillustris 2009.09.24. 01:00:42

@scaffolder: Meg, bár azóta Istambul a hely neve. Nekem az egyik kedvencem.

A másik a hasonló nevű, a Szépvölgyi-Bécsi kereszteződésében nemrég nyílt pici üzlet, ahol extra szívélyes a fogadtatás mindig.

terran 2009.09.24. 01:41:40

@daiquiri:
pedig a Gyradikoban pont olyan, mint ahogy leírtad, sűrű jogurtos tzatziki, rendes pita

@portsider:
ez a fő profiljuk, a népek főleg ezért állnak sorba

sanya18 2009.09.24. 02:33:12

Döner, Isztambul-Törökország, ennyi :P :D ott tudják hogy kell csinálni, itthon csak mismásolnak :)

Epokit Drive 2009.09.24. 03:00:16

Életem legjobb gyrosait mindig bevándorlóknál ettem. A Keleti mellett volt egykor egy bódé, egy kellemesen Omar Sharif kinézetű bácsi árulta a kaját, és bazi jó volt. A magyart jól törte, egyszer megkérdezte, lehet-e csípős, mire visszakérdeztem, mit kérdezett, mire ő: beszélek-e magyarul?
Azóta is visszasírom, mert mifelénk nem hogy jó, de legalább ahhoz nyomokban hasonlító gyros sem kapható. :(
Viszont ez a recept első ránézésre sem gyrosrecept, ld. csirkehús és sajt, valamint sültkrumpli. Bár jóllakni biztos megfelel, csak ne hívja gyrosnak. Ahogy itt olvasok egyeseket, ez lehet a fő szempont (mindegy, csak ártson).

Ed

nahátnahátnahát 2009.09.24. 03:19:59

@hamisnero:
az ehun a gyros commented 10 pontos, mindent visz, LOL volt, thx és ejj ejj

fibo 2009.09.24. 06:12:23

A finom debreceni döneres, ami a Segner téren van, tudtommal pulykahúsból készül.

Picurigor 2009.09.24. 06:25:18

Hát gyerekek, nálunk itt Nyíregyházán a gyros-osok zöme még mindig kifliben csinálja a gyrost.:) Egy-két helyen ugyan már kérhetsz pitát, de a nagy többség maradt a kiflinél.

Pesten ilyet már gyakorlatilag nem lehet találni, de bevallom nektek, nekem sokkal jobban bejön a kiflis téma, mint a pitás.

Tudom-tudom, az így már nem is igazi gyros, dehát ki nem szarja le!? A hazai kínai sem kínai és a pizzáinknak sincs sok köze az olaszokéhoz, stb.

Viszont aki még nem evet ilyet, annak érdemes megkóstolni. Tényleg kurva jó!:)

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2009.09.24. 07:00:12

@Jacques de Molay: nincs neki külön neve. jaurti, meg egy zsírszázalék a tégelyen, ennyi. pl.a 10%-os Total, az beadja félpályáról :D

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.24. 07:13:24

@Jacques de Molay:

A tarator az nem caciki. A tarator az LEVES, ellenben a caciki szűrt salátaféleség. Úgy lehet mondani, hogy a tarator az kb. caciki lével. A caciki bolgár változata a sznezsanka. Mindenképpen kell bele dió is, a dió nélküli olcsósított változat. Bulgáriában igen népszerű.

wip 2009.09.24. 07:28:05

Szerintem az egészben az a legszomorítóbb, hogy normális MAGYAR kaját nagyon kevés helyen lehetkapni,inkább arról olvasnék. hogyan lehetne inkább ezt megoldani!?Különben aki gyrosra vágyik, menjen el Görögországba, ez az ó specialitásuk! Mellesleg nagyon sok magyar kaja lenne,ami gyorsfogyasztásra jó,de sajnos Magyarországon háttérbe vagyunk szorítva,mi magyarok, a külföldnyalók vannak többségben...

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.09.24. 07:42:32

kardreŞler büfesi - asszem vmi "három testvér török étkezde" néven futott a körúton.
kb 7 éve ettem ott utoljára és a személyzet alig tudott magyarul.
a kaja jó volt és authentikusnak is tűnt.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.24. 08:09:06

@wip: Van úgy 8-10 jó magyar kaja, de ezek pont nem olyanok, amik alkalmasak gyorskajaként funkcionálni.

efhábé 2009.09.24. 08:41:28

Joghurtos szószt önteni pitába rakott húsra barbárság!!!!
A döner-gyros kombó a közel-keletről származik, a neve swarma, onnan került át a törökökhöz, tőlük meg a görögökhöz. Minden áttéttel kicsit rontottak rajta.
A swarma ízének lelke a római kömény, ahogy itt már korábban többen írták. Viszont a szószról még nem ejtettek szót, ugyanis rendes swarmára nem kerülhet más, mint houmusz tahini, chumusz tchina vagy hívjátok, ahogy tetszik. Kiegészítőként mehet rá a szószon felül csípős szósz (lásd a fentebb emlegetett harissa vagy bármelyik keleti társa, pl. jemeni szchug).
Továbbá integráns része a swarmának a megfelelően ELŐKÉSZÍTETT zöldség, pl. nem nyers, hanem kevés olajban eltett káposzta, fűszeres, ecetes kukoricasaláta, olivabogyó, fűszeres reszelt sárgarépa némi kuszkusszal keverve, marinált paprika aprítva stb-stb. Aki járt már a közel-keleten, tudja, miről beszélek.

Egyszóval Mo.-n nem létezik elfogadható minőségű swarma (döner, gyros stb.)

Az eredetit leginkább megközelítőt pesten árulták a Teréz krt. és Podmaniczky utca sarkán a Noa Grill House-ban, amikor még echte keleti önkiszolgáló étterem volt. Mára az is átalakult fantáziátlan eklektikus, avagy fúziós, ha úgy jobban tetszik, étteremmé, jellegtelen ételekkel.

Otthon pedig nem lehet gyrost gyártani, mivel annak a lényege a nyílt lángon, lassan, forgatva sütés, amikor a hús saját (vagy más állatból származó) zsiradékában sül meg úgy, hogy közben az a zsiradék ki is csorog belőle. Serpenyőben, zsiradékban áztatva nem lehet gyrost sütni.

efhábé 2009.09.24. 08:49:05

@Jacques de Molay: A swarmát lehet tenni zsebes pitába is (ami szintén autentikus k-k-i kaja, nem magyar találmány) vagy az általad emlegetett laposba, akkor viszont nem az itthon, törököknél használt méret a mérvadó, hanem az iraki lafa. Kb. 30 cm átmérő és mire telerakják, kb. fél kiló lesz :)
No az egy olyan kaja, hogy reggeli helyett kell enni 10-11 körül és utána az embernek valamikor éjfél körül jut eszébe újra, hogy lassan enni kéne valamit.

Lacka929 2009.09.24. 08:49:26

@terran: Gyradiko-nak (ejtsd: Jirádiko) hívják. Nagyjából annyit jelent, hogy "gíroszosocska". Tényleg jó. Képzett görög származású szakács a tulaj.

A giroszt meg jírosz-nak ejtik. Mert (egyebek mellett) az "i" a "g"-t "j"-vé lágyítja. De mindegy.

teabore 2009.09.24. 08:50:22

@Zeboolon: Németországban a kaja is szar, sőt, még a bevándorlókat is sikerült leszoktatni a fűszeres döner-ről - mikor kint voltam Bonnban, nem tudtam németül, csak annyit mondtam a döneresnek, hogy würzig, bitte! Erre csak nézett rám, mire mondtam félmosollyal, hogy ich bin aus Ungarn, erre kaptam egy nagyon nagy adag durván jót :D:D:D

Debrecenben a Döner pedig tényleg jó hely!

efhábé 2009.09.24. 09:00:22

@anyahajókabinajtóhajtogató: Asprovaltán nem lehet gyrost kapni.
Az egyik étterembe beülve, amikor hallották, hogy egymás közt magyarul beszélünk, ketchuppal és mustárral hozták ki a gyrost.
Broááááf.
Amikor kérdeztem, hogy ez mi, azt mondták, a magyarok mindig így kérik.
Máshol sem volt jobb.

Onnantól kezdve gyrost és horiatikit nem ettünk Asprovaltán, átugrottunk inkább Olimpiádára esténként, mert ott szinte csak görögök nyaralnak és nekik csinálják a kajákat az éttermek. Össze sem lehet hasonlítani a kajákat az asprovaltai kínálattal.

Valaki Valahonnan 2009.09.24. 09:05:43

Elég lett volna egy linket feltenni, itt van magyar változat is, ha a finn nem lenne jó valakinek ;-)

en.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6ner

gastro vazze 2009.09.24. 09:06:06

@vasdinyey: BÁRÁNYBÓL NEM KÉSZÜL GYROS!!!! felejtsétek már el...

gastro vazze 2009.09.24. 09:07:17

@C16SE: jaja! menjen oda valaki és kérdezze meg tőle, hogy bárányból van-e?!
úgy elküld a picsába, hogy öröm nézni:))))

efhábé 2009.09.24. 09:07:50

@daiquiri: Nem akarlak kiábrándítani, de az az "eredeti" pita. Amelyik nem fúvódik fel belülről, hogy zsebe legyen, az más névre hallgat. Felfordított vasserpenyőn (amelyiknek olyan szép kerekded az alja) lehet a legjobban sütni. Ráborítod a tűzre a serpenyőt fejjel lefelé, az aljára meg rárakod a pitát és szépen megsül, közben felfújódik, aztán leapad és kész is a zsebes pita.
Másik megoldás, amikor eleve pitasütésre van kialakítva a tűzhely, az ennek pont az inverze. Westendben két helyen is látni, a humuszbárban meg az indiainál.

Ja, a humuszbárnak van egy húsos részlege az október 6. utcában, ott lehet még emberi fogyasztásra alkalmas swarmát kapni, humusszal, tisztességes zöldségekkel.

gastro vazze 2009.09.24. 09:10:33

@scaffolder: ja, a 3 testvér nevű heroindíler csapatra gondolsz?! eladták szerintem az egész láncot..

efhábé 2009.09.24. 09:13:44

@wip: Miért lennének háttérbe szorítva a magyarok? Bemész bármelyik henteshez és tolsz egy jó sültkolbászt vagy hurkát, kenyérrel, mustárral, savanyúval. Majdnem olyan gyors kaja, mint a hamburger, gyros, épp csak menni nem lehet vele az utcán.
A többi kiváló magyar étel elkészítése viszont időigényes és nem lehet menet közben fogyasztani. Eredetileg a magyar néplélektől idegen a gyors fogyasztás, ezért nem alakultak ki saját, menet közben ehető kajáink. Viszont igény van rá, ezért eszünk sietősen külföldit. Ráérősen meg főzünk egy jó gulyást bográcsban, csak annak kell 5-6 óra, hogy elkészüljön tisztességesen. (Tudom, tudom, lehet rövidíteni az időt, ha az ember először pörköltszerűen főzi majdnem készre, aztán engedi csak fel vízzel, de az vizezett pörkölt lesz, nem gulyás, ami az elejétől fogva teljes vízmennyiségben fő).

efhábé 2009.09.24. 09:19:05

@gastro vazze: Mo.-n minden pitába rakott húsos kaját gyrosnak hívnak, szerintem innen a félreértés. Még egy csomó török is gyrosnak hívja a cuccot, nem dönernek, mert a magyarok így ismerik.
Szóval, ha gyrosként csak a görög verzióra gondolsz, akkor tényleg nem készül bárányból, ha viszont magyarosan az összeset érted rajta (ahogy mo.-n az emberek 99%-a), akkor bizony készülhet bárányból.
bárányból, borjúból, csirkéből, pulykából, (disznóból viszont nem nagyon, mivel az a muszlimoknál tiltott kaja és ez meg muszlim eredetű zaba) helyenként még belsőségből is (lásd. pl. a klasszikus jeruzsálemi swarmát, ami jeruzsálemi kevert névre hallgat és a hús mellé belsőség is kerül).

portsider 2009.09.24. 09:25:53

@efhábé: Na ilyet hol lehet itthon kapni? Ha valaki még járt a szép emlékű Pita House-ban, ott ehetett svarmát laffában, méghozzá nem csekély méretben, bár az a laffa szerintem nem volt 30 centis, csak olyan 25 :) Megkenték humusszal, feszesre tömték hússal, zöldséggel. Ilyet keresek.

gastro vazze 2009.09.24. 09:33:28

@efhábé: ez így van! csak hát ugye a bárányból készült gyros valószínűleg túl drága lenne itthon, nem fizetné meg senki, ugyanis a bárány ELÉG VÉKONY állat, tele porccsontokkal, így nem éri meg felhúzni a gyros sütő nyársra:)
nekem a gyros = swarma (по русски : шуарма), döner, kebab, dürüm, meg ma lófac tudja még, hogy hivják. Persze, ahány ház annyi szokás. Itthon a Giraldikot tudnám én is ajánlani, főleg még a lóbabot mellé vagy mi az...

efhábé 2009.09.24. 09:33:46

@portsider: Nem tudom, talán a Humusz-bár október 6. utcai üzletében.
A weblapjukat nem frissítették, ott még nem is szerepel az október 6. utcai üzlet, de a neten máshol írják, hogy van ott lafa is.

efhábé 2009.09.24. 09:35:57

@gastro vazze: Hát, ki tudja, meddig hívják báránynak a birkát? :D

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2009.09.24. 09:41:36

@gastro vazze: gigantesnek hívják azt a lóbabot. csináld meg inkább otthon. le van írva itt, hogy hogyan: garum.blog.hu/2009/09/17/madarat_embert_baranyt

2009.09.24. 09:48:36

@wip: Mondanál példákat, mert most nem nagyon vagyok képben? Szívesen készítenék ilyen gyorsfogyasztós MAGYAR kajákat.

efhábé 2009.09.24. 09:53:32

@borzash: A közel-keleten meg phool vagy foul (átírástól függően) névre hallgat a lóbab.

husy 2009.09.24. 09:54:51

@Kicsijoe: hát, erről mondjuk nem hallottam, de akárhogy is volt túléltem...

portsider 2009.09.24. 09:56:24

@efhábé: Há, tényleg, a facebookos adatlapjukon írják a laffát is. A héten kipróbálom és beszámolok róla itt.

2009.09.24. 10:05:49

@wip: Ez hülyeség, senki sincs háttérbe szorítva. Ez a védekezés, hogy vagy nincs ilyen kajánk vagy nem olyan jó, mint a külföldről származó. Vagy csak eladni nem tudjuk. Akkor jön ez a szöveg, amikor még magunknak sem tudjuk elismerni a tényeket. Én pl. szívesen ennék ilyen kaját, de bár nap mint nap főzök magamnak otthon, hirtelen nem sok jut eszembe amit így lehetne enni.

2009.09.24. 10:18:28

Mondjuk egy jó sültkolbászt szívesen megennék. Csak hát drága henteseink a legszarabb, legolcsóbb minőséget sütik ki amibe cserébe csont meg mócsing hegyek vannak. Na az meg nem kell. Ezért nem eszek mér ilyet. Pedig szeretem, otthon sütök is magamnak. (mint ahogy készítek gyrost, kebabot, kínai-, magyar kaját is).

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.24. 10:32:31

le kellen szokni erről a gyros formáról, helyette legyen girosz vagy gírosz

ezen az alapon nevezzük Moszkvát Moscow-nak

Jacques de Molay 2009.09.24. 10:44:16

@Birca: igen, lemaradt, hogy a tarator híg, de az összetevők ugyanazok. Ez a sznezsenka kimaradt eddig, köszi.

Jacques de Molay 2009.09.24. 10:49:51

@efhábé: hát, a humusz az elég kemény dió a pörköltön nevelkedett magyar ízlelőbimbóknak, nem is feszegettem :-)

gastro vazze 2009.09.24. 10:50:48

@Birca: a Moszkva oroszul is Москва, így nem jó a példa, de persze írhatnánk girosznak, ez lenne a helyes, mert így mindig gyorsnak olvasom, az meg más.

Jacques de Molay 2009.09.24. 11:01:53

@wip: a magyar gyorskajáldát lacikonyhának hívják, és létező fogalom, bár a magyar étkezési szokásoktól alapvetően idegen a gyorsétkezés, ezért nem szégyen az ilyesmit importálni.

Másrészt a magyar ételekkel és azok elkészítésével is az baj, mint a poszttal, az alapvető főzési tudások koptak ki a magyar köztudatból. Margarint nem használunk, főleg nem sütésre (elképzelem, milyen cuccok szabadulnak fel belőle 200 fokos hőkezeléstől, áááá), ízfokozott fűszerkeveréket nem használunk, a húst nem a sütés végén pirítjuk, a salátát nem sózzuk, ésatöbbi. És az alapvetés: minőségi alapanyagot használunk.

Az a baj, hogy a magyar szakácsok nagy többsége sincs tisztában ezekkel a dolgokkal, vagy leszarja. Benke Laci bácsi, a Magyar Szakács a legnagyobb sarlatán, összebaszott, igénytelen menzakajákkal műmagyarkodik valamelyik tévéadón, valamikor belefutottam, szent borzadállyal néztem.

Ezek az ételek, mint pl. a swarma, döner, stb. még az egyszeri utazók számára is elérhető, és ezáltal felvillantanak egy olyan minőséget, amit átlagos magyar vendéglőben ritkán talál meg a magyar ember, ezért akár profitálhatnánk is belőle, ha az index nem címlapozná meg az ilyen szar posztokat, ugye. Bár lehet, hogy pont emiatt kezd el beszélni sok ember róla :-)

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2009.09.24. 11:05:06

egyébként meg az "ultimate" magyar gyorskaja a lángos, és pont.

2009.09.24. 11:06:46

@gastro vazze: Jó, akkor nem csak én olvasom gyorsnak, megnyugodtam.:)))

Jacques de Molay 2009.09.24. 11:07:03

@Picurigor: tényleg, és tejfölös-paprikás majonézzel önti agyon :-) Az jó, csak nem girosz, nem is swarma, és nem is döner. Én javasolnám ennek a valaminek a nyírosz nevet, ugyanis Nyíregyházán kívül máshol nem ettem olyat.

Illetve egyszer Szekszárdon ettem ilyen bódés pizzaszeletet, és a csávó konkrétan megkérdezte, hogy mustár, kecsap, majonéz?

2009.09.24. 11:07:55

@borzash: Ez igaz, hogy is mehetett ki a fejemből? Na az is királyság.

efhábé 2009.09.24. 11:22:41

@Jacques de Molay: Kemény dió? Nem tudom, eddig bárkivel kóstoltattam meg, mindenki odavolt érte. A kollégáim pl. rendszeresen baszkurálnak, hogy mikor csinálok már megint és mikor viszem be nekik.

efhábé 2009.09.24. 11:26:07

@borzash: lángos, palacsinta, hurka, kolbász, sült hasaalja szalonna, sült tarja, főtt kolbász, debreceni, szafaládé, virsli, főtt fej. Hogy csak a legismertebbeket soroljam.
Mostanában nagy divat még a töki pompos, kenyérlángos is.
Ehhez képest a jirosz (ha már a magyar átírás szabályai szerint írjuk át), hamburger, hotdog elenyésző kisebbség :)

2009.09.24. 12:14:51

@efhábé: Hopp, a töki pompos. Na ha az van, akkor biztos azt választom kajára. Nyam-nyam.:)

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2009.09.24. 12:17:50

@efhábé: nem ismerem az átírási szabályokat, a görögöknél a magas magánhangzó előtt álló gammát valami meghatározhatatlan, j, h, és g közti magánhangzóként ejtik :D

efhábé 2009.09.24. 13:37:39

@borzash: Az átírási szabályok rettentő egyszerűek, a nem latin betűs nyelvekből származó kifejezéseket hallás után, a magyar helyesírási szabályok szerint kell átírni.
Pl. a kaja nevének eleje leginkább j-nek hangzik, akkor j-vel írjuk át, jirosz.
Én szívem szerint maradnék a nemzetközileg elterjedt átírásnál, gyros, de többen jelezték a topicban, hogy magyaros átírásnak jobban örülnének. Az viszont jirosz és nem girosz.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2009.09.24. 13:40:42

@efhábé: hát ez az, hogy ez esetben kurvára nem "jirosz", hanem ghjirosz :D:D:D:D

efhábé 2009.09.24. 15:14:45

Hát nem t'om, hallottam már görögöktől a gyrost kiejtve, de az egyértelműen inkább hajazott a jiroszra, mint a ghijiroszra. G_H_I_jirosz, ezt így kéne kiejteni ugyanis. De szerintem hagyjuk a francba, ez annyira off itt gyrostémában, mint a blogban szereplő recept :D :D :D :D :D

portsider 2009.09.25. 10:08:54

Ahogy ígértem, tegnap kipróbáltam az Október 6. utcai Humusz Bár svarmáját laf(f)ában - pitában nem is lehet kapni. A húst vaslapon sütik. Gondoltam, kvázi a legkevésbé autentikus csirkés változattal próbálkozom, a többi csak jobb lehet. (Van még kebab bárányból és marhából, illetve egy "Jeruzsálem mix" nevű változat is, amibe belsőséget is raknak.) De ez is igen jó volt. Nem egy húsbomba, mint a néhai Pita House-é (meg valamivel kisebb is annál), inkább az összhatásra figyelnek. Már az első harapásnál megrohamoztak az ízek, amelyeket nem is tudnék megnevezni, de nagyon nem a görög girosz-iskola jutott róluk eszembe, ezért már eleve érdemes megkóstolni. A humusz nyilván pazar, a laffatészta kellemesen vastag. A feszesen papírba csomagolt tekercs alján szinte rögtön folyni kezd a cucc, elkél a tányér, meg a belerakott fél tucat szalvéta. Akit ez zavar, már az elején szóljon, hogy a híg hozzávalókból valamivel kevesebbet pakoljanak bele.
A kiszolgálással nem volt gond, a kosztot kihozták az asztalhoz, és kétszer is kaptam a Humusz Bár védjegyének számító mentateából - a másodikat szerintem a tulaj hozta :)
Mindössze a 990 forintos ár nem túl kedvező, de ez betudható a belvárosnak is, ott ebédidőben talán versenyképes. Aki arra jár, próbálja ki.

efhábé 2009.09.25. 19:53:14

@portsider: Hát, ha azt nézed, hogy a pitás girosz a belvárosban 550-600 Ft, akkor teljesen normális a jóval nagyobb lafa 990 ft-ért.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.27. 08:01:48

@efhábé: Én úgy tudom, hogy az akadémiai görög-magyar átírási szabály szerint gírosz vagy girosz, ugyanis az átírás nem jelöli, amikor a g-ből j lesz. Egyébként a legpontosabb átírás valóban jírosz lenne.

maxval bircaman balcán · http://www.bircahang.org 2009.09.27. 08:05:48

@efhábé:

"Az átírási szabályok rettentő egyszerűek, a nem latin betűs nyelvekből származó kifejezéseket hallás után, a magyar helyesírási szabályok szerint kell átírni."

Hát nem. Vannak külön szabályok és még kivételek is. Pl. az orosz nevekben mindig rövid magánghangzót írunk át, akkor is ha a hosszú lenne a legpontsoabb. Na és nem vesz tudomást a magyar átírás az orosz magánhangzó redukcióróról. Pl. a Moszkva legpontosabb átírása Maszkvá lenne, a Putyin Pútyin lenne, Gorbacsov valójában Garbacsóf, stb.

efhábé 2009.09.27. 22:32:17

@Birca: http://hu.wikipedia.org/wiki/Görög_nyelv

Nézd meg a példaszöveget.

A kivételek az ún. hagyományos átírás miatt vannak, azon kifejezésekre, amelyek már adott alakjukban meghonosodtak a magyar nyelvben. Amelyik nem ilyen (taxatív felsorolás van róluk), azt bizony hallás után a magyar nyelv fonetikai szabályai szerint kell átírni, a magyar hangzókészletet használva. Tekintve, hogy a magyarban nem létezik olyan nyílt á hang, ahogy az oroszok ejtik pl. a Moszkva szóban, ezért az eredetit leginkább megközelítő magyar fonémával kell átírni. Jelen esetben ez pedig a magyar o hang, Moszkva (arról nem beszélve, hogy ez pl. szerepel a felsorolásban, mint hagyományos írásmód).
süti beállítások módosítása